Könyvajánló
Az elmúlt időszakban több európai uniós program is foglalkozott a pedagógus hivatás különböző aspektusaival. E kötet a pedagógusszakma megerősítéséhez közvetlenül, ám egymáshoz csak közvetett módon kapcsolódó kiemelt projektek főbb érintkezési pontjait mutatja be, reményei szerint hozzájárulva ahhoz, hogy e fejlesztések egymást erősítő, egységes rendszerré álljanak össze. Elsőként a pedagógusképzéssel, -továbbképzéssel, a tanári munka értékelésével kapcsolatos hazai és nemzetközi kutatási tanulságokat összegzi, elénk tárva a pedagógus munka minőségét lényegesen befolyásoló tényezőkhöz kapcsolódó elméleti alapvetéseket is. Kitüntetett figyelmet fordít A 21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció program során keletkezett, egymást erősítő vagy polemizáló tapasztalatokra. Elemzi a pedagógus-továbbképzésre szintén uniós forrásokra pályázott iskolák adatait, beszámolva a kezdeti tanulságokról, majd összegzi azon felsőoktatási intézmények alkotta hálózatok tevékenységét, amelyek ugyancsak a TÁMOP keretei között jöttek létre. A zárótanulmány a pedagóguskompetenciák kutatására és részletes kidolgozására vállalkozó pécsi és egri szakmai műhely eredményeit mutatja be, felvillantva a kilencvenes évekbeli alapvetéseket is. (forrás: www.ofi.hu)
SZÁRNY ÉS TEHER
Ajánlás a nevelés-oktatás rendszerének újjáépítésére
és a korrupció megfékezésére
BÖLCSEK TANÁCSA ALAPÍTVÁNY 2009
„Minden társadalomra, közösségre igaz, hogy jövője elsősorban az oktatási rendszerétől függ. Egy széles támogatottságot élvező, szakszerű és attraktív oktatási program a jövőbe vetett reményeknek Magyarországon is SZÁRNYakat adhat. Hazánkban a korrupció mértéke sem a társadalom, sem pedig a minket körülvevő nemzetközi közösség által nem tolerálható mértéket ért el. A korrupció ezernyi formája az ország működésére és fejlődési lehetőségeire súlyos TEHERként nehezedik. Ajánlásaink a jelenlegi helyzet elemzése alapján, a múlhatatlanul szükséges változások érdekében e két témában fogalmaznak meg átfogó koncepciót.”
Az oktatásról szóló rész háttéranyaga: „A magyar oktatás helyzetének elemzése" Letöltés
„A magyar oktatás helyzetének áttekintésére szolgáló, mellékelt Háttéranyag a Bölcsek Tanácsa oktatási szakértői bizottságának tagjai (Barlai Róbertné, Csermely Péter, Csovcsics Erika, Farkas Anikó, Józsa Tamás, Nagy Attila, Ónodi Szabolcs, Réti Mónika, Szebedy Tas, Szilágyi Imréné és Villányi Györgyné), valamint a bizottság által felkért szakértők által elkészített elemzéseket tartalmazza.”
Zöld könyv
A magyar közoktatás megújításáért - 2008
Oktatás és Gyermekesély Kerekasztal
Miniszterelnöki Hivatal, Budapest, 2008
Szerkesztette: Fazekas Károly - Köllô János - Varga Júlia
Írta: Csapó Benő - Csépe Valéria - Fazekas Károly - Havas Gábor - Herczog Mária - Kárpáti Andrea - Kertesi Gábor - Köllő János - Lannert Judit - Liskó Ilona - Nagy József - Varga Júlia
A VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS AJÁNLÁSAI
A Szerkesztő Bizottság a szekciók javaslatai alapján összeállította és vitára bocsátotta a VII. Nevelésügyi Kongresszus ajánlástervezetét, amit a 2008. augusztus 28-án megtartott záró plenáris ülés – számos korrekciós és módosító javaslattal kiegészítve azt – elfogadott.
Az ajánlások az alábbi link-en letölthetők: